i855GME : 2500 à 3D Mark 2001. On peut jouer à Quake III en 1024x768x32 HQ à plus de 50fps. Comme le dit Pocketfight, on peut encore jouer pas à pas mal de vieux jeux. La puissance processeur fait beaucoup. Dernièrement, j'ai testé sur un Dothan 1.6GHz.
L'i855GME (200 ou 250MHz selon les modèles de laptop et DDR 333) est plus rapide que l'i855GM (166Mhz pour le core et DDR 266).
Sinon, c'est 1 pipeline avec deux unités de texturing et il supporte quand même quelques fonctions 3D avancées.
http://www.intel.com/design/chipse [...] 252615.htm, p126
3D Engine
The 3D engine of the GMCH has been designed with a deeply pipelined architecture, where performance is maximized by allowing each stage of the pipeline to simultaneously operate on different primitives or portions of the same primitive. The GMCH supports the following:
- Perspective-corrected Texture mapping
- Multitexturing
- Embossed and Dot-Product Bump mapping
- Cubic Environment Maps
- Bilinear, Trilinear, and Anisotropic MIP map filtering
- Gouraud shading and Flat shading
- Alpha-blending
- Per-Vertex and per- pixel fog
- Z/W buffering
These features are independently controlled via a set of 3D instructions. The 3D pipeline subsystem performs the 3D rendering acceleration. The main blocks of the pipeline are the Setup Engine, Scan Converter, Texture Pipeline, and Raster Pipeline. A typical programming sequence would be to send instructions to set the state of the pipeline followed by rendering instructions containing 3D primitive vertex data.
C'est comparable à une GeForce2 MX (ou au Radeon M6 de portables Pentium !!!). On peut jouer à des jeux comme UT, Serious Sam2, Need For Speed (pas les underground), etc. Il faut souvent faire quelques essais en 800x600 avec des textures si possible en 16bits et un rendu 32bits.
C'est largement plus performant que les autres chips à mémoire partagée (l'antique KN266, i830GM, Radeon IGP 330/340) sauf l'IGP Radeon 9100 qui fait un peu mieux.
Message édité par Pascal_TTH le 22-11-2004 à 17:39:45