je complete mes investigations , en ajoutant un extrait de l'aide fournie par le logiciel qui permet d'identifier le type de support:
-------------------
Some DVD-R writers are able to write at 2x on selected 1x DVD-R media (i.e. discs that only contain 1x write strategy parameters), but this depends on the drive you are using and its firmware. If a DVD-R disc is inserted with no 2x write strategy parameters then this 2x write speed will be displayed surrounded by brackets. If write strategy information regarding 2x is present on the disc then the 2x speed is displayed without brackets. So, the reported recording speeds can look like [1x - (2x)] or [1x - 2x] depending on the write strategy parameters that are present on the disc
----------------------------
ça peut expliquer aussi certaines choses notamment le fait, que KETTA vends des DVD-R qui ne sont pas certifiés 2X comme ils semblent l'indiquer !
Pour ceux qui ne comprennent pas, le descriptif précédent fait apparaitre "[1X - (2x)]" autrement dit, un support 1X qui peut fonctionner en 2X.
voilà, ça résoud pas mon probleme, mais ça peut faire un peu le chmilblick .
Faut que je vérifie maintenant avec ce firmware hacké...